Toekomst van Free 2 Play? Deel 1

20-09-2011 22:58 - Geschreven door smitske

[align]De laatste nieuwe telg van de, toch wel epische reeks, Age of Empires. Na de toch wel iets mindere Age of Empires III werd de Ensemble Studio's, de maker van AoE en Halo, opgedoekt (na nog een laatste telg van Halo uit te brengen). daarna werd Robot Entertainment opgericht en deze brachten deze nieuwe game, Age of Empires Online uit.

Noot: Ik bespreek hier het Griekse gedeelte, er zijn echter meerdere stammen, zo kan je ook met de Egyptenaren spelen en zullen er nog meerdere stammen worden toegevoegd.

De vernieuwingen

Als eerste de nieuwe dingen aan deze game, in vergelijking met de vorige telgen. Age of Empires Online (ook wel Project Sparta genoemd in het verleden) vereist dat je ten allen tijden online speelt. Ook grafisch is er een grote aanpassing, de nieuwe grafische stijl is namelijk nogal cartoonachtig, wellicht als doel het spel aantrekkelijker en toegankelijker te maken voor bepaalde doelgroepen, ik vind ze persoonlijk echter vrij aangenaam om te zien.[/align][align=center%%]
[/align][align=center%%]

Cartoonachtige stijl.[/align][align]
Net zoals in AoE III waar je je eigen stad had die je kon customizen heb je dat nu ook, enkel veel uitgebreider. Je begint met enkele basisgebouwen die al zijn geplaatst, maar die je nog terug kan verzetten indien nodig. Door missies te doen voor mannetjes in je eigen stad die bij elk gebouw horen, mannetjes uit steden van vrienden of uit voorgebouwde steden zoals Mycenea, kun je nieuwe bouwplannen krijgen voor andere gebouwen, je kan ook bouwplannen kopen of vinden tijdens het RTS (real-time strategie) gedeelte van de game.
[/align][align=center%%]

Mijn stadje, in het midden zie je het grote gebouw, hier kan je technologieën onderzoeken om in de RTS component te gebruiken, in de rechterbovenhoek zie je de minimap van mijn 'land'.[/align][align]
Het zetten van deze gebouwen is uiteraard niet gratis, hiervoor heb je de nodige grondstoffen nodig (ijzer, planken, steen enzovoort), deze grondstoffen kan je bekomen door missies uit te voeren, maar ook in de spelmappen waar er ‘schatten’ liggen, deze geven kistjes die ook grondstoffen kunnen bevatten, je kan ook gebouwen zetten die grondstoffen aanmaken.

Het feitelijke spel zelf, de RTS component, kan je doen door middel van quests, of PvP als je eenmaal de arena hebt vrijgespeeld. Je vraagt de quest aan bij mannetjes in je stad, of een stad van vrienden/de computer, daarna kan je op de lokale map van het werelddeel waar je op zit deze quests starten, en dus een potje  RTS spelen. Je kan ook naar andere gebieden reizen via de World map.
[/align][align=center%%][/align][align=center%%]

Links de lokale map, de grote ster is je eigen stad, de kleine is een stad van de PC (Mycenea), uitroeptekens zijn missies, de zwaarden de PvP arena. Rechts de wereldmap.[/align][align]
Waar je in vroegere Age of Empires spellen in scenario’s bepaalde beperkingen opgelegd kreeg, zoals maar tot age 2 kunnen gaan, is dit hier helemaal anders. Door missies te doen, vijanden te doden, zelf eenheden te maken enz. krijg je ervaringspunten (zoals je dit in Age of Empires 3 ook kreeg voor je kaarten vrij te spelen om door te sturen). Hiermee level je stad, en bij elk level krijg je 3 technologie punten, hiermee kan je nieuwe technologieën vrijspelen zoals een archery range en dergelijke. Je level van je stad bepaald ook tot hoever je kan agen, zo kan je pas age 3 bereiken als je stad level 10 is, en kan ja pas vanaf dan age  3 technologieën kiezen.
[/align][align=center%%]

De technologieën boom, gekleurd met een vakje wil zeggen in geïnvesteerd, gewoon gekleurd is basis, grijs is niet vrijgespeeld, onderaan zijn speciale verbeteringen waarvoor je moet betalen om vrij te spelen.
[/align][align]
Naar analogy met de God krachten in Age of mythologie kan je nu ook speciale krachten gebruiken, deze kan je vinden in schatkisten, maar ook zelf maken. Deze items kan je dan in game gebruiken, als je deze kracht gebruikt dan verdwijnt dit item (tenzij je er meerdere hebt natuurlijk). Afhankelijk van de school die je hebt gekozen (boogschieten, infanterie, religie, …) kan je met grondstoffen zelf deze kaarten maken, voorbeelden hiervan zijn Bandit archers, geeft 5 boogschutters aan je town center, Slow, vertraagd de vijandelijke eenheden, en nog veel meer.

Nog een belangrijk element zijn de facties, naarmate je quests doet voor bepaalde steden/volkeren krijg je speciaal geld van die factie, hiermee kan je in hun steden speciale items gaan kopen. Dit zijn altijd de NPC bestuurde steden. Vaak zijn deze items gebonden aan de verschillende facties, zo zullen de verschillende facties verschillende recepten hebben voor hun eigen workshops, de ene zal zo een workshop voor leer hebben, een andere voor wol (grondstoffen).[/align][align=center%%][/align][align=center%%]

De verschillen valuta van de facties, empire points is van je eigen rijk,  de andere van de factie met overeenstemmende naam.[/align][align=center%%][/align][align]Eerste Impressie

De eerste indruk van het spel, tijdens de Beta stage was niet echt positief voor mij, de missies waren uiterst saai en eenzijdig, niet zoals ik dit gewoon ben van de andere spellen uit de Age of Empires series die toch altijd wel goeie scenario’s hadden om te spelen.
De afwerking was ook niet echt geweldig, vooral het maken van grondstoffen, of kaarten voor speciale krachten en dergelijke was heel erg onverzorgd, gelukkig is dit in de live versie verbeterd.
Wat wel positief was, achteraf bekeken dan, was dat je daar alle mogelijkheden had waar in de live versie je uiterst beperkt  bent als je gratis speelt.
[/align]