Limbo: Review

10-08-2011 13:14 - Geschreven door BlueSmiley

Ik ga hier heel eerlijk over zijn. Limbo is volgens mij de lastigste game waarover men dit jaar een review over kan schrijven. Dit is niet omdat dit een volledig nieuw concept is. Het komt eerder door het feit dat dit de meest unieke indie game is die men ooit gemaakt heeft. Eigenlijk hoeft de geïnteresseerde hier zelfs geen recensie van te lezen. Bij dit spel is het eerder de ervaring die ’t hem doet. Je moet dit spel opstarten en van het begin tot het einde beleven. Toch zal ik proberen om ’t spel te beschrijven zonder er teveel van te verklappen. Wish me luck…

Simplistisch… Of toch net niet?

Zodra je het spel opstart ontwaakt er een kleine jongen in het midden van een bos. Waarom hij hier ligt en wat er op hem staat te wachten is volgens de ontwikkelaar overbodige kennis. Want dit wordt ons niet uitgelegd. Er zijn geen intro’s, cutscenes of missiedoelen. Het enige wat je krijgt is de besturing van deze jongen. Ga dus niet teveel betekenissen zoeken. Wat je de eerste 5 seconden ziet, is wat je krijgt.
Zodra je uw eerste stappen in de wereld van Limbo zet wordt je al volledig in de sfeer opgeslorpt. De zwart-witte graphics en de omgevingsgeluiden roepen direct al verschillende emoties op. Het spel lijkt de eerste seconden heel simplistisch. Maar na enkele speelminuten ontdek je de genialiteit en originaliteit van Limbo. Maar wat met de kwaliteit?

Puzzelplezier

Limbo is en blijft uiteindelijk een puzzle game. En dat heb je relatief snel begrepen.
Het puzzelen begint gemakkelijk. Hier en daar een berenval en een boot verslepen of een keertje over een kuil springen en de puzzel is opgelost. Maar hier komt verandering in. Zodra je wat vordering in het spel maakt moet je al wat meer breincellen in gebruik nemen. Precisie en timing komen er ook al een klein beetje meer bij kijken. Je mag er zeker en vast niet van versteld staan wanneer je soms tien minuten op dezelfde puzzel staat te gapen. Ze zijn zeker niet onmogelijk maar sommige opdrachten vergen toch een beetje tijd en inzichtvermogen. De jongen zal meerdere malen op de vreselijkste manieren sterven maar elke keer wordt hij vlak voor de puzzel opnieuw neergezet zodat je er direct terug kan aan beginnen. Ook zal je weinig heen en weer moeten lopen. Hierdoor zullen de puzzels relatief snel opgelost zijn. Dit zorgt er dan ook weer voor dat het spel snel uitgespeeld is. Na ongeveer drie à vier uur zit je al naar de credits te kijken. Terwijl de namen van de ontwikkelaars over je scherm schuiven denk je terug aan de afgelopen uren en schrik je er toch even van op dat dit spel je zolang aan het scherm heeft doen kluisteren. Zoals ik al zei, de sfeer slorpt je volledig in het spel op. De minuten vliegen voorbij zonder dat je het opmerkt.

Limbo is één van de mooiste, engste en sfeervolste indie game die er ooit gemaakt is. De zwart-witte graphics zijn prachtig en de puzzels zijn geweldig goed gevonden. Het spel zal je ook nooit een overdosis aan frustraties bezorgen wegens je door de verscheidene save-points direct terug met de puzzel kan beginnen.Kortom, als hardcore gamer wil ik dit spel aan iedereen aanraden. Jong of oud, je zal er enkele uren serieus veel fun aan overhouden!

• Geweldige sfeer
  • Leuke puzzels
  • Graphics