De ring...

16-04-2012 22:40 - Geschreven door Dantonse

Lord of the Rings: War in the North

Al vele malen hebben (game)ontwikkelaars ons ondergedompeld in de wereld van het bekende In de Ban van de Ring, Midden-Aarde. Dan kon je aan de slag gaan als Frodo of een van de andere hoofd figuren van het boek, maar maar weinig ontwikkelaars kregen daar ook een volledig nieuw verhaal bij, maar toen kwam War in the North...

Een volledige game de wereld van het bekende Lord of the Rings met een compleet nieuw verhaal en je kunt de game volledig met twee in splitscreen of met drie online spelen! wat moeten we nog meer vertellen? vraag je je dan waarschijnlijk af na nog een laatste blik op de rating, wel we willen jullie zo goed mogelijk inlichten over wat er goed of slecht (ja dat is er wel degelijk) is.

Frodo!

Er zijn 3 personages waar je mee aan de slag kunt gaan: Eradan (mens) is een Ranger of the North en is de zoon van Baranor. Hij kan het beste overweg met one-handed en hij kan ook geheime verstop-plaatsen vinden die andere Rangers hebben achtergelaten. Zoals een Ranger betaamt heeft hij een boog als afstand-wapen.

Andriel is een elven Lore-meester (Magie) van het huis van Elrond Peredhel, ze is getraind door Elrond zelf en kan het beste overweg met (raad het maar) een staf. Dat is dan ook meteen haar afstand-wapen en met haar staf kan ze ook nog eens gewoon slaan (wat dan nog eens niet te weinig hit!) . Ze kan ook planten vinden en daarmee drankjes maken.
Farin is een dwerg, hij werd geboren in de Iron Hills maar nu woont hij in Erebor, daar heerst Smaug, een draak. Farin heeft nog gewerkt in de garde van Koning Dáin die over de IJzerheuvels ten oosten van Erebor heerste. Hij kan zwakke muren bespeuren en intrappen en zo een geheime ruimte vinden. Daar ligt meestal wel een schat. hij kan ook nog goud vinden en kappen die hij in winkels kan verkopen. Zijn afstand wapen is een kruisboog.

De oorlog is dezelfde als uit de boeken (en films), maar speelt zich af in het noorden van Midden-Aarde. Een korte look op het verhaal:  eerst ontmoet je  Aragorn in de Steigerende Pony (enkele dagen voor dat Frodo daar aankomt). Je verteld hem dat de Nazgûl de Rangers in Sarn Ford hebben aangevallen en zijn gewonnen. Dan komt er een flashback die je toont hoe de drie helden zagen hoe de Witch-King (Koning van de Nazgûl) met een Black Númenórean (Een volk wiens land ooit was veroverd door Eru) praat. De Black Númenórean verteld dat hij een leger orcs heeft opgeroepen in Fornost (dat in het noorden ligt). Daarna stuurt de Witch-King de Black Númenóreans naar Fornost zodat hij direct kan aanvallen. Farin vraag dan waarom dat ze de Gouw (the Shire) aanvielen waarop Aragorn Antwoordt dat er een Hobbit met een belangrijke last op weg is naar de breeg (The Bree). Dan geeft Aragorn jou je eerste opdracht: Alles doen wat je kan om de vijanden te doen terugtrekken in het noorden.

Dan mag je voor het eerst je personage besturen, met één vriend split-screen of met drie online. Daar begin je in de herberg waar het clipje je heeft achtergelaten, je kunt met de meeste mensen van de stad een babbeltje maken met het Mass Effect praat systeem (meerdere opties die je kunt selecteren). Daarna moet je/jullie naar een soort van poort gaan die werkt als een soort checkpoint. Je kunt niet niet door die poort gaan als de andere team members er niet zijn. Dat vermijd het irritante probleem dat bij een checkpoint wanneer je sterft iemand te ver respawnt. Meestal kun je met die poorten gewoon een stukje verder gaan, maar soms brengt zo'n poort je bij de kaart en dat is hier het geval. Dan kan je nog maar bij 3 plaatsen komen: Twee survival maps (die oorspronkelijk alleen bij Pre-Order verkrijgbaar ging waren) en Fornost.

Hak 'n Slash!

Qua gameplay scoort deze game zeker, het gevecht systeem is zo gemaakt dat je bijna elke aanval kan afweren of blokkeren (met een schild). Wat we wel missen is het springen, hoewel je dat uiteindelijk niet merkt geeft het je wel dat typische gevoel van aan de grond genageld te zijn. Het gevecht-systeem geeft je een goed gevoel met verschillende moves en dat soort zaken, er is één heel speciale move waarbij je op de kop van een trol springt en er een zwaard in steekt (wat ze dan natuurlijk op het doosje zetten onder: 'Brutally Realistic Combat').
Er zijn nog wel andere speciale moves maar die halen de vijanden met jou uit. Bijvoorbeeld een trol die je vastpakt en met zijn knuppel op je kop begint te meppen, dan moet je zoveel mogelijk op de knop drukken. Maar wanneer iemand in zo een (benauwde zouden we het bijna noemen) positie verkeerd kunnen de andere spelers daar gebruik van maken en de trol aanvallen zonder dat hij weerstand kan bieden.

De moves die de vijanden uithalen zijn ongeveer hetzelfde maar soms wat zwakker en soms wat sterker, waar we wel een verschrikkelijke hekel aan hebben is de aanval van sommige orks waar bij je (voor zover wij weten toch) voor zes slagen geen weerstand kan bieden. De bosses zijn wel nogal zwakjes gedaan, daarbij bedoelen we niet van uiterlijk of speciaalheid maar van de moeilijkheidsgraad, te weinig uitdaging voor die bosses en wat het nog erger maakt: op de moeilijkheidsgraad hoger (heroic) is het even makkelijk (je bent dan wel een hoger lvl maar normaal is alles dan nog moeilijker). En dan nog een minpunt: alleen is deze game veel minder leuk. Dit is een co-op game, dus hoog tijd om je vrienden op te trommelen.

De graphics zijn opzich wel goed maar bv. de takken van de bomen zijn dan weer minder, maar dat is hetzelfde als het haar (wat nooit lukt bij ontwikkelaars) dus daar zullen we over zwijgen sommige beelden zijn wel nog van lage kwaliteit voor de rest, maar de kwaliteit zouden we zeker een 86/100 geven. Er zijn ook wel wat rare dingen in de game, bijvoorbeeld de stem van de adelaar Beleram die niet echt bij een adelaar past, wat trouwens voor alle adelaars uit het spel geld.

Oké, er zullen wel al andere ontwikkelaars zijn die geprobeerd hebben om een nieuw verhaal te verzinnen bij het boek dat in de jaren vijftig zo populair werd, maar een verhaal zoals bij War in the North? Nee, dat zien we niet gebeuren, zover een verhaal beter kan zijn dan het oorspronkelijke In de Ban van de Ring dan natuurlijk.

• Volledig co-op
  • Gameplay - Attack
  • Goed verhaal