NBA Jam (Boomshakalaka!)

09-08-2011 21:12 - Geschreven door Vancha

Laten we even terugkeren in de tijd, meer bepaald zeventien jaar. Gaming was toen iets dat je nog niet overal zag en bijna niemand had één of meerdere consoles in huis staan. Als jonge knaap had je amper een andere keus dan naar arcadehallen te gaan, waar je jouw zuur verdiende muntjes liet inslikken door grote machines om zo je lievelingsspelletje even te kunnen spelen. In 1993 kwam iets nieuws uit dat meteen revolutionair en leuk was: NBA Jam van Midway bracht het basketten naar de arcadehallen op een manier die niemand eerder gezien had. Je kon te gekke dunks maken en er was geen scheidsrechter die je om de oren floot bij een overtreding. Vooral de multiplayermodus was voor die tijd iets waar iedereen zijn vrienden voor meesleurde. Anno 2010 zijn we al het een en ander gewoon, maar EA denkt nog steeds aan de goede oude tijden, dus brengt het deze reeks terug van de zolder om opnieuw alle hartjes van de spelers op te vrolijken.

Zoals vanouds

NBA Jam voor de Wii is dus niks nieuws, maar meer van het oude in een nieuw jasje gestoken. De game is opgepoetst met nieuwe velden en skins voor de spelers en ook de oorspronkelijke omroeper, Tim Kidzrow, is opgebeld om nog eens zijn stem te laten horen. Naast de oude citaten zoals “He’s on fire” en “Boomshakalaka” heeft hij er ook enkele nieuwe aan toegevoegd die voor een glimlach op het gezicht zorgen. De Wii-versie van NBA Jam heeft natuurlijk de nodige motion controls meegekregen, maar wees niet getreurd, want deze voelen uitstekend aan. Mocht je toch liever met de "echte" knoppen willen spelen, kan je ook altijd de Classic Controller gebruiken, maar het is zeker geen vereiste om ten volle van deze game te genieten.

Al voelen de besturingen heel goed aan, het is toch aangeraden om eerst even langs te springen bij de ‘Jam Camp’. Dit is de tutorial van de game en leert jou in een tiental minuutjes hoe je alles onder de knie krijgt. Na het oefenen kan je meteen beginnen met de normale matches in de 'Play Now'-modus of met het eerste hoofdgerecht, namelijk ‘Classic Campaign’. In deze modus kan je een team van bekende spelers uitkiezen om het vervolgens in een kampioenschap op te nemen tegen de rest van de groepen. Na verloop van tijd zul je ook legendarische teams tegenkomen zoals The Knicks (met Patrick Ewing en John Starks) en als je die kan verslaan, krijg je ook de mogelijkheid om met hen het veld op te gaan.

Gedurende het spelen, zal je geleidelijk aan Jam Challenges vrijspelen. Dit zijn een soort van doelstellingen die je na het vrijspelen ook een extraatje geven binnen het spel, zoals een ‘Bighead mode’, oneindige sprint of nieuwe, grappige teams. Die extra’s kan je instellen vooraleer een match aanvangt en maken het spel niet simpeler, maar wel leuker. Vooral de grote koppen zijn aangenaam te zien, want zo zijn de uitdrukkingen van de spelers veel gedetailleerder te zien. Ook binnen de matches kunnen er speciale dingen gebeuren. Zo kom je in vuur en vlam te staan als je driemaal na elkaar scoort en worden bijvoorbeeld je worpen accurater.

Het nieuwe is toch niet zo super

Het tweede hoofdgerecht ligt wat zwaarder op de maag. Waar ‘Classic Campaign’ en ‘Play Now’ rechtstreeks van de oude NBA Jam komen, heeft EA er nu ook de ‘Remix Tour’ aan toegevoegd. Dit is hetzelfde principe als de ‘Classic Campaign’, maar dan met andere spelregels. Je hebt ‘2 v 2’, waarin je een normale match speelt, ware het niet dat er soms power-ups op het veld verschijnen die bijvoorbeeld je vijanden kleiner maken, je een hogere snelheid geven of je immuun maken. Daarnaast heb je ook ‘Smash’, een op het eerste gezicht normale match, maar de doelborden hebben elk een levensbalk die bij elk punt zakt. De andere modi speel je op een half veld en altijd alleen, maar wel met maximum drie tegenstanders. In ’21’ speel je om ter eerst tot 21 punten, tijdens ‘Elimination’ valt de laatste persoon elke beurt af en in ‘Domination’ neem je zones over door vanaf bepaalde plaatsen te scoren en zo punten te verdienen. Deze drie modes zijn niet slecht, maar het kan snel chaotisch worden wanneer je met vier om de bal vecht en ze kunnen ook niet zo lang boeien als de modi op een volledig veld.

Gelukkig kan je alles met meerdere spelers spelen. Zo kan je altijd iets anders doen als je vrienden aanwezig zijn en hoeft het nooit een eentonige bedoening te worden. Een grote misser voor de Wii-versie is het gebrek aan een online modus. Je bent genoodzaakt om je vrienden uit te nodigen en te zorgen voor twee tot vier controllers, maar als dat je lukt, zal je weer meerdere uren samen voor de buis hangen. Alleen een interessante game dus, maar met meerderen nog net iets leuker.

EA heeft zijn best gedaan om NBA Jam te laten heropleven. De gameplay is nog zoals vanouds geinig en de omroeper bezorgt mij nog steeds een glimlach op het gezicht. De nieuwe modes zijn dan weer niet zo vernieuwend als je zou denken, maar mensen die eens puur lol willen hebben met een oude klassieker, zouden deze zeker in huis moeten halen. Als je echter liever online speelt, wacht je beter op de Xbox 360- of PS3-versie.

• Omroeper doet zijn werk goed
  • Nostalgische gameplay

• Niet veel vernieuwing