4gamers.be

De vloek van tweedehands

12-08-2011 19:58 - Geschreven door Vancha

Ik liep enkele maanden terug in mijn plaatselijke gamewinkel en zag daar opeens The Saboteur tweedehands liggen voor slechts veertig euro. Ik had niet veel te spelen op dat moment, dus keek ik even wat de game nieuw kostte en zag dat dat zestig euro was. Mooi, twintig euro goedkoper. Ik bracht de game naar de kassa en betaalde, maar toen zei de kassier opeens dat het spijtig is dat de maker niet langer bestaat. Thuis zocht ik snel even op of het wel degelijk waar was en het klopte. Pandemic Studios, de maker van The Saboteur en het beter bekende Star Wars Battlefront is niet meer. Ik keek terug naar mijn tweedehands doosje en dacht bij mezelf “Had ik het dan niet beter nieuw gekocht?”.





Sinds het begin van de huidige generatie consoles en handhelds zijn de prijzen om games te ontwikkelen enorm gestegen. De games moeten grootser worden, online mogelijkheid krijgen en high definition-beeld kunnen bereiken. Dat is allemaal niet niks. Waar spellen vroeger één tot twee miljoen dollar kostten om te produceren, betalen ontwikkelaars zich nu blauw met bedragen die kunnen oplopen tot tientallen miljoenen. De kaap van honderd miljoen wordt soms al bereikt door games als Red Dead Redemption en World of Warcraft.

Niet alle ontwikkelaars kunnen zulke grote bedragen ophoesten en zij zoeken dan hulp bij andere, grotere bedrijven zoals Electronic Arts of Activision. Sommigen hebben minder geluk en moeten helaas de deuren sluiten, zoals Free Radical Design met het PS3-spel Haze en Pandemic Studios met The Saboteur en Lord of the Rings: Conquest. Ook de grote bedrijven blijven verlies lijden. Ubisoft heeft zeventig miljoen euro verlies geleden vorig jaar en ook Electronic Arts verwacht in het fiscale jaar van 2011 grote verliezen te lijden. Toch vreemd zou je denken: het gamemedium blijft groeien, dus zou dat toch goed moeten komen? Maar de tweedehandssector is een grote boosdoener in dit alles.

Onze sector wordt duurder, hoe zal de industrie daarop reageren?

Uitgevers willen het hier natuurlijk niet bij laten, dus begonnen ze te brainstormen. Electronic Arts was de eerste die een mogelijke oplossing had en hun antwoord werd “Project Ten Dollar”. Ze gaven bij games als Dragon Age en Mass Effect 2 een code die spelers konden invoeren voor extra’s in het spel. Mensen die de game later tweedehands kochten, moesten dan tien euro betalen om een code alsnog te kunnen krijgen. Zo kon EA toch nog een graantje meepikken van spellen die als used verkocht werden. Maar daar stopt het niet, want nu krijgen al de sporttitels van EA een code om het online spelen mogelijk te maken. Mensen die verkiezen hun spel tweedehands te halen krijgen dus niet direct toegang om online te spelen door “Project Ten Dollar”.





Andere uitgevers kijken natuurlijk vanuit het struikgewas nauwkeurig toe. Ubisoft zal met al hun aankomende titels ook vanaf het begin downloadbare content of DLC aanbieden via een code die je bij de game krijgt en andere uitgevers brengen steeds vaker enkele add-ons uit om nog iets bij te verdienen. Die DLC bestaat dan uit eenvoudige outfits, enkele missies of een nieuwe multiplayermodus. Het is natuurlijk leuk om de speler die extra’s te bieden, maar kan het niet beter standaard in de game zitten? En wat vinden de verkopers hiervan?

Grote gameketens zoals het Amerikaanse GameStop of lokaler de Game Mania’s zijn niet al te blij met wat er allemaal gebeurt in de game-industrie. SwapGame gaf hun mening waarin ze verkondigden dat jongeren vaak games doorverkopen, om dan met het geld dat ze krijgen een gloednieuw spel te kopen waar ze anders nog voor moeten sparen. Het aanbod games is zo groot, dat mensen het niet allemaal kunnen betalen. Door mensen de mogelijkheid van doorverkoop en tweedehands aan te bieden, geven winkels de mensen een extra mogelijkheid om meer videogames te spelen. Gaming is niet voor niets een dure hobby. GameStop gaf een andere opmerking die je best wel eens gelijk kunt geven. Ze geven minder geld voor het spel dat je binnenbrengt, maar ze vragen ook minder geld voor hun tweedehands games. Die lagere prijzen zullen kopers zeker opvallen en dus zullen ze sneller geneigd zijn om de nieuwe games in de rekken te laten liggen. Zo schieten de uitgevers zich in hun eigen voet en zullen ze niet verdienen, maar op het eind van het fiscale jaar een nog rodere bankrekening terugkrijgen. Zullen uitgevers dan nooit de tweedehandsmarkt helemaal overwinnen?

De toekomst zal het uitwijzen. Deze generatie heeft een enorme sprong gemaakt richting online mogelijkheden en digitale content. Je vindt nu overal kleinere spellen online die je voor een prikje kunt kopen en zelfs de grotere games beginnen hun opkomst online te maken. Sony waagde zich al aan het digitaal medium met hun PSPgo, maar uit de slechte verkoopcijfers blijkt toch dat de mens nog niet klaar is om zich enkel met data te bekommeren, maar nog steeds liever de vaste schijfjes in handen krijgt. Maar wat over vijf à tien jaar, wanneer we een à twee generaties verder zijn? Zal alles dan online te vinden zijn? Zullen gamewinkels het overleven, en hoe gaat het met tweedehands? Als we enkel digitale content afhalen en niets kunnen verkopen, hebben de uitgevers alsnog gewonnen. We moeten zien wat de volgende generaties ons te bieden hebben en kijken hoe ieder kamp erop reageert. Maar tot die tijd ga ik mij mooi bezighouden met mijn hobby.

Wat vinden anderen van dit artikel?

Door jou gegeven score

Je moet inloggen alvorens je kan stemmen.

Totale score

Beoordeling: 91.00

Reacties

Er zijn nog geen reacties gegeven op dit artikel.

Reageren

Alvorens je een reactie kan plaatsen, moet je eerst even inloggen of registreren. Heb je al een 4Gamers- of 4Tech-account? Log dan gewoon in, want beide sites gebruiken dezelfde account. Makkelijk toch?

Ik heb nog geen account

Registreren kan in minder dan 3 minuten! Klik hier om je te registreren.

Inloggen of registreren met een sociaal netwerk? Dat kan ook!

Inloggen met Steam

De inhoud van deze website is gelicentieerd onder een 'Attribution - Noncommercial - No Derivative Works 2.0' Licentie. 4Gamers maakt deel uit van de 4Entertainment bvba. Copyright 2011 - 2019 door 4Entertainment bvba.